onsdag 19 september 2007

Vad är Trondheimsmodellen?

Efter påstötning från läsare måste jag förklara vad Trondheimsmodellen är. I den bemärkelse jag använder den handlar det om att fackföreningar

1. frågar sina medlemmar om vilka krav som är viktigast för dem i en valrörelse.
2. använder dess krav till att få svar från partierna om hur de ställer sig i konkreta sakfrågor och
3. aktivt arbetar för och för en dialog med en allians av partier som är villiga att genomföra denna politik

Precis som det gjort i den norska staden Trondheim i valet 2003 och 2007.

I en lite vidare bemärkelse handlar den i min bok om partier och fackföreningar som arbetar med en liknande radikalt demokratisk approach.

Roligt nog finns det även en annan Trondheimsmodell (se ill.). Den har dock vad jag kunnat se inget att göra med min bok eller den rödgröna styret i Trondheim. Därför måste jag antagligen återkomma jag med grafer och scheman. Hittar någon en tredje Trondheimsmodell vet jag inte vad jag tar mig till.

2 kommentarer:

K sa...

Jag hoppas att inte Civilingenjörerna anammar din modell, med tanke på de mörka åsikter som ryms i deras skrå.

Nisse Sandqvist sa...

Ja, det där var ju bara den enkla Trondheimsmodellen.